În ianuarie 2022, s-a lansat la nivel național numărul unic de urgență 119. La acesta pot suna copiii aflați în situații de abuz, exploatare sau neglijare, părinții, rudele acestora sau cetățenii care au cunoștință de astfel de cazuri.
În Caraș-Severin, de la lansarea numărului unic 119 și până în prezent, Telefonul Copilului a sunat de peste 2.500 de ori, precizează reprezentanții Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Caraș-Severin (DGASPC).
În 2022, s-au înregistrat 955 de apeluri, în 2023 – 739 de apeluri, iar în primele 11 luni ale anului 2024 – 830 de apeluri.
Din cele 830 de apeluri, înregistrate în perioada ianuarie – noiembrie 2024, în 176 de cazuri, apelantul a închis imediat după inițierea telefonului. În alte 51 de situații, apelantul a închis după reapelare, iar în 189 de cazuri a fost vorba despre greșeală, apelantul dorindu-și să contacteze o altă instituție. De asemenea, 65 de apeluri au fost redirecționate către alte instituții, iar în cazul a 126 de apeluri, problemele semnalate nu au avut legătură cu Telefonul Copilului. În curs de rezolvare sunt 46 de sesizări, iar alte 151 au fost transferate către compartimentul specializat al DGASPC pentru soluționare. De remarcat că în urma a 26 de apeluri primite la 119, cazurile au fost preluate de echipa mobilă a DGASPC.
Cât privește cauzistica semnalată la 119, directorul executiv al DGASPC Caraș-Severin, Valentin Mureșan, precizează că cele mai multe apeluri au vizat situații de neglijare a unui copil în familie, însă au fost sesizate și situații de abuz fizic și bullying în școală, precum și de abuzuri sexuale (viol, act sexual cu un minor) sau fuga de la domiciliu a copilului.
Cum se intervine în urma apelurilor primite la 119?
În funcție de problema semnalată și de gravitatea acesteia, operatorul de la call center poate sesiza atât asistentul social, din cadrul consiliului local din localitatea unde se află copilul la momentul respectiv (pentru evaluarea inițială a situației acestuia și când timpul de deplasare al echipei mobile depășește o oră), cât și echipa mobilă din cadrul DGASPC Caraș-Severin.
Dacă în urma evaluării inițiale, se constată că minorul/minora nu mai poate rămâne în mediul familial, DGASPC Caraș-Severin instituie o măsură de protecție specială, în regim de urgență, față de acesta (dacă există acordul reprezentantului său legal) sau solicită instanței de judecată (Tribunalul Caraș-Severin) emiterea unei ordonanțe președințiale prin care se instituie măsura de protecție respectivă (dacă reprezentantul legal nu își dă acordul în acest sens).
Măsura de protecție specială, în regim de urgență, poate fi dispusă atât la centrul de primire în regim de urgență a copilului (din cadrul Centrului „Raisa” Reșița), cât și la un asistent maternal profesionist, angajat al DGASPC Caraș-Severin. În situația în care, după evaluarea inițială, se constată că minorul sau minora poate rămâne în familie, li se vor acorda servicii, de către consiliul local de domiciliu, în vederea prevenirii separării lor de familie.
Dacă apelantul sesizează o situație de abuz grav, care îi pune viața în pericol unui copil, operatorul 119 apelează organele de poliție sau transferă apelul la 112.
De asemenea, important de reținut este și faptul că în timpul programului de funcționare al DGASPC Caraș-Severin (luni – joi, între 07.30 și 16.00 și vineri, între 07.30-13.30), prin numărul unic național 119 se asigură și consilierea psihologică telefonică a copiilor care apelează acest număr, de către un psiholog de serviciu.
Tags acesta anul CarașSeverin Copilului iloveyoutimisoara în ori Peste social stiri timisoara sunat Telefonul timisoara
Check Also
Îngeri pentru îngerii din Cuibul de Vise. Maria Coman, vocea sublimă a României a cântat pentru „umanitate”!
A fost o seară regală la Caransebeș, o seară în care îngerii și-au unit forțele …